Skip to content
Brytningstid
brytningstid-foaje-02

Brytningstid

26. nov. 2020 - 25. feb. 2021 | Felix Konferansesenter, Aker Brygge

Hovedattraksjonen på utstillingen er et oljemaleri av Ludvig Karsten, malt i 1925. Maleriet har ikke vært vist frem offentlig før, da det har tilhørt samme familie siden bildet ble laget. Motivet er av to unge kvinner.

Vi viser også utvalgt grafikk, skulptur og maleri av åtte norske samtidskunstnere som alle har et nært forhold til natur. Og som dveler ved det faktum at naturen er truet i dag. Vi står overfor en tid der vi trenger nye perspektiver for å ivareta ren natur. 

Samtidskunstnerne er Håkon Bleken – grafikk, Kenneth Blom – grafikk, Frank Brunner – grafikk, Sverre Bjertnæs – grafikk, Lars Elling – grafikk , Håvard Homstvedt – skulptur og grafikk, Ingeborg Stana – grafikk, og maleri av Marie Storaas. 

 

Om kunstneren Ludvig Karsten.
Født i Christiania i 1876. Døde i Paris i 1926. Ludvig Karsten viste tidlig talent og interesse for tegning og maling. Han gikk på den Kgl. Tegneskole fra 1891 til 1895 i Christiania og reiste senere ut fra Norge for å studere kunst ved kunstakademiet i München i 1900 og i Paris i 1901. Karsten debuterte 28 år gammel med utstilling på Blomqvist kunsthandel i 1904. Han gjorde seg raskt bemerket som en sjelden koloristisk begavelse med et ekspressivt uttrykk. 

Han kunne være vill og heftig i fargene – som om de spilte sammen med hans gemytt som var kjent for å være skiftende. Han var brutalt ærlig og temperamentsfull, men også var og melankolsk. Innerst inne hadde Karsten en murrende følelse av ensomhet og melankoli. Han baserte sin kunst hovedsakelig på temperament og følelser.

Det sette motiv var Karsten alltid bundet til. For han var det absolutt en nødvendighet å ha øyekontakt med motivet, det måtte være et spenningsfylt møte mellom objekt og kunstner for å forløse maleriet. Men han kunne også raskt fange inn sjelen til et menneske ved kun å kaste et kort blikk på modellen. Han malte spontant og påførte ofte malingen i små klatter eller med tynne farger der det grovkornede lerretet kunne skimtes gjennom penselstrøkene.

Karsten kunne fange inn lyset på mesterlig vis. Det kommer særlig frem i maleriet Fra mitt Blå kjøkken, malt i 1913, som er et av hans hovedverk. Ludvig Karsten viste med sin dristige palett at han var en bemerkelsesverdig maler der oljefargenes lyskraft kommer til sin rett med en helt egen kraft og henrivelse i strøkene. Han hadde nærmest en nervøs sans for lys, for å skildre mektige epos over sinnsstemninger.

Fargene uttrykker noe drømmende og skimrende. Han er en selvstendig kulørkunstner, som får valørene til å klinge sammen. Han overdrev ofte fargene og intensitet gjennom sine egne følelser. Han beskriver dybde og volum kun ved hjelp av koloritt og bygger opp bildet med korte og tette strøk av patos. Han kunne male et klesplagg med en uendelighet av reflekser, men viser samtidig en fasthet i formen med raffinerte linjer.

Ludvig Karsten var noe for seg selv, en dyp original. Han dannet på et vis skole og retning selv med sine spontane og umiddelbare tolkninger av motivet der formen og fargens klang er det bærende element.

Ludvig Karsten bodde store deler av sitt liv i utlandet, blant annet i København og i Skagen. Han var gift med en dansk skulptør, men ble senere skilt. Han opplevde suksess med sin kunst i sin levetid og ble innkjøpt av bla. Nasjonalgalleriet i Oslo (Nasjonalmuseet) og Statens museum for kunst i København (SMK). Han stilte årlig ut bilder på gallerier i Norge og utlandet.

(Kilde: Karsten, Ludvig Karsten av Nils Messel, utgitt på Messel forlag i 1995)

Sitater fra de øvrige kunstnere

 

Ingeborg Stana: 

– Himmelen som uttrykk for idyll finnes ikke lenger. I møte med natur blir vi små. 

 

Kort om Stana.  

Født i Oslo, 1968.

Utdanning: Statens kunstakademi, Oslo, 1992-1996. 

Innkjøpt av bla. Malmö Konstmuseum og Hurtigruten. 

 

Håkon Bleken: 

– Jeg ser alt mer tydelig nå enn da jeg var ung. Naturen er klarere og tilværelen er mindre gjennomsiktig. 

 

Kort om Bleken.

Født i Trondheim, 1929.

Utdanning: Statens kunstakademi, Oslo, 1949-1952.

Innkjøpt av bla. Nasjonalmuseet for kunst, i Oslo og Nasjonalbiblioteket i Paris. 

 

Sverre Bjertnæs:

– Jeg la merke til dagslysets ulike skiftninger i området der jeg vokste opp i Trondheim. Jeg så lyrikken i naturens lys og ville male det. I skjul malte jeg også om natten. Når de andre i familien sov, snek jeg meg ut i hagen for å være ute i mørket og male. Jeg så opp mot himmelen, tok inn universet alene og undret meg over stillheten og magien i naturen. 

 

Kort om Bjertnæs:

Født i Trondheim, 1976.

Utdanning: Statens kunstakademi, Oslo, 1995-1999.

Innkjøpt av bla: Astrup Fearnley Museet i Oslo og Norsk kulturråd. 

 

Kenneth Blom:

– Jeg vil fryse et glimt av en situasjon, uavhengig av tid og sted. Forme noe som har i seg en ubehagelig og melankolsk stemning. Sterke farger kan myke opp det såre. Det er en urnorsk kraft som har sitt utspring i mørketid og kalde klimatiske forhold, naturmystikk og religiøsitet, der valøren blått er en viktig referanseramme. 

 

Kort om Blom.

Født i Roskilde i Danmark, 1967. 

Utdanning: Statens kunstakademi i Oslo, 1990-1994.

Innkjøpt av bla. en rekke norske og utenlandske samlere.  

 

Frank Brunner:

– Da jeg studerte portrettmaleri i Russland, leste jeg bibelen fra A til Å. Ett av kapitlene som gjorde særdeles inntrykk på meg var de bibelske landeplager. Dette inspirerte meg til å male bildeserien Seven Plagues med stiliserte malerier i store formater av svermer med bla. mygg, frosker, fluer, hagl og gresshopper. Maleriene er abstrakte gestikulasjoner når du er tett innpå, men samler seg på avstand. 

 

Kort om Brunner.

Født i Kristiansand, 1971. 

Utdanning: Statens kunstakademi, 1993-1998.

Innkjøpt av bla. en rekke norske og utenlandske samlere. 

 

Håvard Homstvedt:

– Jeg fikk gravd meg inn i min egen sjel på Svalbard. Fremdeles har jeg sterke følelser og klare avtrykk av stedet etter et 5 ukers opphold der. Forandringene på Svalbard er store nå. Permafrosten smelter. Isbjørnen sliter. Uten snøen er koloritten og teksturen på Svalbard preget av mørke toner. 

 

Kort om Homstvedt. 

Født på Lørenskog, i 1976.

Utdanning: Yale University, 2000-2003.

Innkjøpt av bla. Nasjonalmuseet for kunst, Oslo og Yale University, Art Gallery, New Haven.  

 

Lars Elling: 

– Grønt er den største fargen, med flest valører, fordi menneskeheten tidlig lærte seg å orientere seg i alt det grønne i skogen. Mennesket har alltid slåss mot kaos i den lille tiden vi er her på jorden. Vi rydder skogen fri for trær for å anlegge en hage fremfor å ta vare på vill natur. 

 

Kort om Elling.

Født i Oslo, 1966. 

Utdanning: Kunsthøgskolen i Bergen, 1988-1993. 

Innkjøpt av bla. Nasjonalmuseet for kunst, i Oslo og Europakommisjonen. 

 

Marie Storaas

– Jeg har stor kjærlighet til det maritime livet, som har vært en del av min tilværelse siden jeg var liten.  Jeg har vokst opp ved havet og er vant til blåst og regn i Bergen. Sjø og øde skjærgårder er et tidløst frirom for meg. Frykten er å miste det i utbygging og forsøpling. 

 

Kort om Storaas: 

Født i Bergen, 1981

Utdanning: Kunst- og designhøgskolen i Bergen, 2009-2014. 

Innkjøpt av bla. Litteraturhuset i Bergen og ren rekke norske samlere. 

 

 

© 2019 – Galleri Polaris. All rights reserved | webutvikling: Din Digitale Butler